Når fotografer taler om” tilgængelig “eller” omgivende”, henviser de blot til ethvert lys, der findes et sted, før de sætter et lys eller andet lys op. Det tilgængelige lys kan være kunstigt (f.eks. tungsten), naturligt eller en kombination af disse. Det er ofte forskellen mellem et gennemsnit og et enestående skud, at man sætter pris på, hvordan dette lys bedst bruges, hvad angår farve, retning og styrke.

Frys et øjeblik af tiden

Lysets kvalitet

Alt lys falder i en af to kategorier: “hårdt ” eller”blødt”. Det handler om, hvor diffust lyset er. Når det gælder fotografi, er det vigtigt at forstå forskellen mellem de to, da de kan skabe meget forskellige resultater. det ene kan være bedre egnet til et bestemt emne end det andet. På en overskyet dag lyset.

BLØDT LYS

Vil være “blødt”, da sollyset spredes af skyer; dette er perfekt, hvis du ønsker at tage portrætter, uden at der bliver kastet tunge skygger over dit fags ansigt. Men i visse situationer foretrækker du måske” hårdt ” lys, såsom direkte sollys, som vil skabe mørke, hårdt pressede skygger, der er gode til grafiske arkitektoniske billeder.

Lysretning

Ud over lysets kvalitet vil den retning, lyset kommer fra, også spille en central rolle i “blikket” på dine fotografier via de virkninger, du kan opnå med skygger (se tabellen nedenfor). Når du er afhængig af det tilgængelige lys, kan dine muligheder være mere begrænset end når du bruger en mere kontrolleret lyskilde som f.eks. off-camera flash. Nogle gange, for at opnå det resultat du ønsker, kan du blive nødt til at flytte dit emne (hvis det er muligt) eller ændre den position du skyder fra.

Lysretning

Lys ovenfra

Når lyset kommer ovenfra, de resulterende skygger vil være små og falde direkte under dit emne. Skyggernes intensitet vil afhænge af lysets kvalitet.hårdt lys vil skabe mørke, hårdt pressede skygger, og blødt lys vil give en mere subtil, amorf effekt.

Lavt lys

Når lyset kommer fra en lav vinkel (som det gør i begyndelsen og slutningen af dagen), forlænges skyggerne. Dette skaber en stærk følelse af plads og stemning på et fotografi, og det er til dels af disse grunde, at mange landskabsfotografer foretrækker at skyde ved daggry og solnedgang.

Lys forfra

Når lyset rammer dit emne forfra, vil lyset være lige, og eventuelle skygger vil blive kastet bag det. Det er ideelt, når man vil skyde skyggefri portrætter, uanset om lyset er blødt eller hårdt.

Lys bagfra

Når lyset er bag motivet, vil det naturligvis smide den side du er fotografering i skyggen, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting: – baggrundsbelysning er perfekt til at skabe silhuetter.

HVAD ER LYSETS FARVE?

Alle lyskilder har en farvetemperatur. Vores øjne og hjerne tilpasser sig til disse temperaturer, så verden omkring os forbliver ret “neutral”. Hvis vi f.eks. går ind i et tungsten-oplyst rum udenfor, vil vi ikke se meget forandring, selv om tungsten light er orange og Dagslys er blåt. Digitale kameraer kompenserer for disse variationer gennem funktionen “hvid Balance”.

Hvidbalancen

Alle digitalkameraer tilbyder justering af den hvide Balance. Dette system kompenserer for forskellige belysningsforhold og justerer farven i dine billeder, så de fremstår “neutrale”. Der er flere muligheder tilgængelige, herunder en automatisk indstilling af hvid Balance (AaB), som gør det muligt for kameraet at indstille det, det beregner, er den mest hensigtsmæssige hvide balance, plus et udvalg af forudindstillede værdier for specifikke farvetemperaturer (se tabel, venstre). Nogle kameraer har også en brugertilpasset indstilling som tillader dig at sætte din egen hvide balance. Dog, som billederne nedenfor viser, er der ikke altid en “rigtig” hvid balance. hver af disse billeder kan betragtes som acceptabel, afhængig af din personlige præferencer.

Indstilling af hvidbalancen

Farven på lyset omkring os ændrer sig hele dagen og påvirkes også væsentligt af kilden – hvad enten det er dagslys eller kunstigt lys. Kameraets automatiske hvide Balance vil normalt være et match for de mest enkle belysningsforhold, men kan begynde at kæmpe når det konfronteres med blandet belysning: et billede, der tages indendørs af et vindue, f.eks. et objekt, der er tændt af kunstige lys med forskellige farvetemperaturer. I denne situation kan du selv blive nødt til at tage kontrollen og indstille den hvide balance og vælge den indstilling, der er mest passende for det billede, du tager.

Brug lyset kreativt

Selv om det sædvanlige mål er at få farverne “rigtige” i et billede, er der tidspunkter, hvor den ukorrekte hvide Balance rent faktisk kan resultere i et mere slående billede. De mest almindelige virkninger er en Sommertidssammensætning, der anvendes under tungsten-belysning (frembringelse af dybe orange toner) eller en Hvidbalance indstilling, der anvendes udendørs (hvorved der skabes stærke blå toner). Selvfølgelig kan du udforske resultaterne af enhver anden” forkert ” hvid balance indstilling.

INDSTILLING AF EGEN HVID BALANCE

At efterlade kameraets hvide Balance sat til Auto eller, endnu bedre, at vælge en af dets hvide balancer forudindstillinger, er normalt alt hvad du skal gøre for at få konsekvent nøjagtige resultater. Men der kan være tidspunkter, hvor du kæmper for at overvinde en stædig farve støbning. Det sker oftest, når man forsøger på at tage billeder under blandede belysningsforhold-tungsten og Dagslys, f. eks. Bortset fra at fjerne en af lyskilderne, er der ofte ikke andet valg end at sætte en egen hvid Balance.

BRUG EN REFLEKTORSKÆRM TIL AT SKABE LYS

Selv om det omgivende naturlige lys er ideelt til fotografering, har det en ganske betydelig ulempe: de har meget lidt kontrol over det. Men det er ikke det samme som ikke at have nogen kontrol, og måske en af de enkleste, billigste og velsagtens mest effektive måder, hvorpå man kan ændre omgivende lys er at bruge en eller flere refleksanordninger til at vende det tilbage til emnet. Som du vil se, er en enkelt reflektor god til at fylde skygger uden at skulle bekymre sig om flash, og ved at ændre retning, vinkel og farve på din reflektor, kan du foretage ret radikale ændringer i dit skud.

BRUG AF DIFFUSER TIL BLØDGØRING AF LYS

Selv om en reflektor kan bruges til at “udfylde” skygger på fotografier taget i direkte sollys, har den en lille ulempe – den tilføjer faktisk en anden lyskilde til dine indsprøjtninger. Nogle gange er det ikke det, man ønsker, og i stedet for at skabe en anden lyskilde, vil man bare have det overordnede lys. I denne situation er værktøjet en diffusor, som bruger et gennemsigtigt materiale til at sprede lyset gennem det. Kommercielle versioner af disse er bredt tilgængelige og har ofte et “pop-op-design” svarende til refleksanordninger, som gør det muligt at folde dem sammen, når de ikke er nødvendige.

LAVT LYS UDENDØRS

Fotografering handler om at blotte kameraets sensor for lys, så man kan undre sig over, hvorfor man gider tage billeder, når lyset er lavt. det ville vel bare gøre det svært? På en måde ville du have ret, eftersom eksponering, fokusering og hvid balance alle bliver lidt sværere, når lysniveauer drop. På samme tid, men motivet kan ændres, hvis du skyder i begyndelsen af aftenen eller natten, især hvis du er fotografere udendørs: oplyste bygninger, lyset stier fra biler, og selv farven af en twilight himlen kan producere fantastiske skud, der er bare ikke muligt i dagtimerne.

Fotografering i kunstlys

Medmindre du tager billeder i et drivhus, eller et sted med store vinduer, vil fotografering indendørs næsten uundgåeligt medføre lave omgivende lysniveauer. Du kan naturligvis bruge flash, hvis du vil (og er tilladt), men oftere end ikke må du blot stole på, hvilket lys der er til rådighed for dig. Dette rejser ikke blot spørgsmål om eksponering, men også om farvebalance, da du måske har at gøre med glødelamper og fluorescerende lyskilder, undertiden blandet med Dagslys. Men lavt lys indendørs behøver ikke være en udfordring. dit kamera har alt det værktøj, du har brug for.

UDNYTTELSE AF LYS OG SKYGGE

Mange erfarne fotografer – især dem med stor interesse i landskabsfotografi – fraråder at tage billeder, når solen står højt på himlen, og lyset er særlig hårdt. Til en vis grad har de ret, da de hårde skygger kastet af en sol ved middagstid ikke altid smigrer begge Landskaber eller portrætter. Men det betyder ikke, at du ikke kan tage billeder – du skal bare vælge de rigtige emner. Arkitektur er et godt sted at starte, eftersom du kan bruge skygger til din fordel, udnytte dem til at definere sprøde kanter og skabe slående grafiske billeder.

EKSPONERING AF HØJLYSENE

På en måde ligner sensoren i et digitalt kamera meget gennemsigtighed eller glid, film. Bare rolig. Hvis du ikke er bekendt med denne type af film – alt hvad du behøver at vide er, at det er meget nemmere at afsløre detaljer i skyggeområder af et digitalt billede, end det er at udtrække detaljer i højlys områder, der er overeksponeret. Den tekniske grund til dette er, at når først kameraet har optaget en del af et billede som “hvidt”, det er så lyst som det kan være: det vil ikke have nogen detaljer, og selv dit redigeringsprogram kan ikke bringe det ud, der ikke er der. Så når man står over for en scene med høj kontrast og spekulerer på, hvordan man afslører den, er svaret enkelt: eksponere for højdepunkterne og sortere skyggerne senere.

SILHUETTER

Selv om mange mennesker mener, at der er behov for særlige belysningsforhold for at skabe en silhuet, er dette
er ikke nødvendigvis sandt – ethvert emne der kan fotograferes på en klar baggrund har potentiale til at blive omdannet til en silhuet. Nøglen er at lede efter genkendelige emner som kan være ” Læs” uden at stole på hver eneste detalje: planter, mennesker og arkitektur kan alle fungere godt. Stærke grafiske former bliver det vigtigste element i billedet, men farve bør også tages i betragtning – ønsker du at skabe et næsten sort-hvidt billede eller bruge baggrundsfarve til at aflede dit emne?

HVORDAN VIRKER LENSFLARES?

Du har sikkert set mange fotografier, der er blevet påvirket af blus, hvad enten det viser sig som farvede “klatter”, der stammer fra en lyskilde (typisk solen) eller blot som et samlet tab af kontrast. Kameralinser består af adskillige glas
Undgå linse flare den mest oplagte måde at undgå linse flare på er at sigte dit kamera væk fra lyskilden, så du tager billedet med lyset bag dig. Selvom det er effektivt – kan det være restriktivt – hvis du slavisk holder dig til denne “regel”, vil alle dine billeder blive tændt forfra. Der vil også være skud, som du vil gå glip af, på grund af din emnes position i forhold til solen eller anden lyskilde.

I stedet er det langt bedre at være opmærksom på nødblus (og dets årsager) og forstå, hvordan man kan håndtere det. Dette kan gøres ved at blokere lyskilden med din genstand eller et andet element i scenen eller ved hjælp af en af teknikkerne nedenfor. “elementer”, der er konstrueret til at styre, dirigere og fokusere lys på din sensor. Men når du tager et billede med linsen rettet mod en lyskilde, kan noget af lyset reflektere over de forskellige elementer i stedet for at passere gennem dem, hvilket resulterer i flare.

Brug af Lensflare kreativt

Selv om linse blus ofte ses som en uønsket tilføjelse til et fotografi, er det ikke altid så slemt. I visse situationer kan opblussen faktisk have en positiv indvirkning på et billede, øge atmosfæren og give indtryk af blændende sollys eller tilføje en smule farve til en ellers afdæmpet scene. Nogle fotografier virker bedst, når man medtager kilden til flare (f.eks. solen) i rammen. Det øger ikke blot nødblusset, men betyder også, at alle, der ser dit billede, vil se, at inklusiv det var en bevidst beslutning fra din side, snarere end en fejl.