Objektivet er en af de mest kritiske komponenter i fotografi, og kvaliteten af linsen er formentlig endnu vigtigere end kvaliteten af dit kamera.: et top-af-range kamera vil aldrig opnå de resultater det er i stand til, hvis det er parret med en linse af lavere kvalitet, men en god linse kan låse det fulde potentiale af selv det mest beskedne SLR kamera eller CSC. I dette kapitel vil du finde ud af, hvilke linser der er til rådighed, og hvordan du får det bedste fra dem.

Dygtige og kreative reklamefotografer

Vidvinkel

Vidvinkel længder har en bred synsvinkel, som gør det muligt for dem at ” få det hele står i”, og for mange fotografer, er det Grund nok til at eje en. Men de kan gør så meget mere: når de bruges til nær-og fjernarbejde, kan de synes at overdrive afstanden mellem nær-og fjerne elementer, samtidig med at de giver en omfattende feltdybde, der gør det muligt at holde begge i fokus.

Et billede fra en standardlinse er stort setdet samme som vi ser med vores øjne. Strengt taget er standardfokallængden ens.til den diagonale måling af sensoren som er 43 mm for en komplet ramme på 35 mm sensor men en 50 mmfokallængden anvendes mere bredt. På kameraer med APS – C størrelsessensorer betragtes en 35 mm fokal længde som standard mens 25 mm for fire tredjedeles systemer er standard.

En” prime ” linse er en med fast fokal længde såsom en 28mm linse 35mm 50mm osv. Selvom det ikke er så alsidig som et zoomobjektiv der dækker flere brændvidder prime-objektiver er typisk billigere hurtigere maksimale blændeværdier (som er fantastisk til at lave lys fotografering) og vigtigst af alt kan ofte leverer bedre resultater end en zoom-linse. Det er bare fordi det er nemmere at optimere konstruktionen af en linse til en enkelt fokal længde.snarere end en rækkevidde.

En telefotolinse har en” teleskopisk ” effektmed lange fokallængder (75mm+) der gør det muligt for dig at komme tættere på fjerneemne. Det er nyttigt når man prøver at fotografere noget man ikke kan komme tættere på.til men du skal passe på: lange brændvidder forstørrer bevægelse så brug en trefod eller billedstabilisering for at undgå kameraomrystning.

En makrolinse lader dig fokusere på et meget tættere område end andre linser tillader så du kan virkelig udfylde rammen. Teknisk”true” Makro tilbyder 1: 1 reproduktion så et emne vil vise sig “livsstørrelse” på sensoren. Forstørrelseslinser med makroindstilling tilbyder normalt ikke det niveauforstørrelse: et forhold på 1: 2 (halveringstid) eller 1: 4 (en kvart levetid) er mere almindeligt.

Unikke bryllupsbilleder fra fotograferne

HVAD ER BRÆNDVIDDE?

Alle linser beskrives med “brændvidde” hvad enten det er en enkelt fokal længde for en lygteglas (se side 103) eller en række fokale længder dækket af en forstørrelseslinse. Kort sagt giver linsens brændvidde en indikation af synsvinklen som illustreret nedenfor så man ved hvor “bred” den er eller hvor stor en telefoto effekt den vil have når den er fastgjort til kameraet. De(n) Fokallængde (r) som du bruger mest vil genereltvær afhængig af de emner du foretrækker at fotografere.

FISKEØJET OBJEKTIVET

En fiskeøjet linse er en ekstrem vidvinkellinse med en brændvidde på højst 14 mm og en vinkel på ca.180 grader. Der er to typer fiskeøjet linse: cirkulær og fuldstændig ramme. Som navnet antyder frembringer en cirkelformet fiskeøjet linse rundbilleder på sensoren (højre) hvilket kan begrænse dens tiltrækningskraft på generel fotografering selv om virkningen kan være slående. Glassene er mere populære da de danner et rektangulært billede der dækker hele rammen (langt til højre).

Sensorstørrelse

Forskellige kameraer bruger forskellige størrelsessensorer. Nogle bruger en “full frame” (36 x 24 mm) sensor andre bruger en mindre Advanced Photo System type-C (APS-C) sensor (23.6 x 15,7 mm-22.2 x 14,8 mm) og nogle bruger en 173 x 13mm “FourThirds” sensor. Selv om dette ikke ændrer hvad man kan fotografere (eller hvordan) påvirker det fokus længden. Nedenstående eksempel viser virkningen af at tage det samme billede med samme brændvidde men med kameraer med forskellige størrelsessensorer. Den punkterede blå linje viser det område der ville blive optaget hvis du brugte et kamera med en fuldframmesensor som er den sensorstørrelse der bruges til at måle fokallængder. De andre farver viser virkningen af at bruge et kamera med en mindre sensor: når sensoren bliver mindre indsnævres synsvinklen så linsen opfører sig som om den var en længere fokal length. To der anvendes en “afgrødefaktor” eller “brændviddemagnifikator” til at bestemme en lygteglas ‘ effektive brændvidde. For eksempel har et Nikon med en APS-C-sensor en afgrødefaktor på 15 mm så en linse med en 100 mm fokal længde faktisk opfører sig som en 150 mm linse. Med en afgrødefaktor på 2% ville samme linse på et Firetreds kamera have en effektiv Fokallængde på 200 mm.

Billedstabilisering

Kamera shake er en af de mest almindelige årsager til slørede billeder og ødelægger med garanti det der ellers ville være et godt billede. Det sker normalt når du skyder håndholdt og oftest er et resultat af dine egne små ufrivillige bevægelser.Billedstabilisering er en teknologi der er indbygget i nogle linser for at forhindre kameraomrystning. Den gør det ved hjælp af sensorer i linsen som kan detektere enhver kamerabevægelse. Når de gør det bevæger en særlig gruppe af linselementer sig i den modsatte retning for at kompensere hvilket holder billedet på samme sted på sensoren mens du skyder. Det betyder at du får et skarpt resultat selv om du selv er lidt rystet.

BRUG AF VIDVINKEL UDENDØRS

Vidvinkellinser og udendørs fotografering passer næsten perfekt sammen. Den store friluftsbyge giver vidtfavnende synspunkter og ofte dramatisk ændrede vejrforhold der bare tiggerat blive fanget i deres helhed. Anvendelse af en bredvinkellinse kan dog undertiden reducere anslagetaf en scene fordi fjerne elementer ser meget små ud i rammen og du kan ende med store bølger af feberfri himmel på toppen af dit skud. Så kom så tæt på dit emne som muligt og tænk på at inkludere forgrundsinteresse for at kompensere hvis du har en tom himmel.

Selvom vidvinkellinser passer perfekt til ekspanderende landskaber er de også et godt valg når man er indendørs og rummet er mere begrænset. I denne situation vil den brede synsvinkel gøre det muligt for dig at registrere så meget af dit valgte indvendige som muligt. Men der er to vigtige ting.huske. For det første er det sandsynligt at en bredvinkellinse viser tromleforvrængning (se s.109) så man skal være forsigtig når væggene eller andre lodrette (eller vandrette) planer placeres tæt på rammens kanter. For det andet når du sigter med en bredvinkellinse opad har alle lodrette elementer i billedet tendens til at konvergere.

Flere artikler:

BRUG AF TELEFOTO-OBJEKTIV TIL PORTRÆTTER

Selv om der virkelig ikke findes en “portrætlinse” er der en generel (og langvarig) konsensus om at brug af en mild telefoto fokuslængde normalt er den bedste mulighed når man vil tage billeder af folk uden omfattende vidder af baggrund. Der er to hovedårsager til dette valg: det vil ikke forvridedin emnes ansigt som en bredvinkel linse ville og det tillader en behagelig “arbejdsafstand”. Det er den distance du skal være fra din undersåt for at tage et portræt af hoved og skuldre. En telefoto linse er også god til at tage oprigtige portrætter da afstanden tilskynder dit emne til at “glemme” du er der.

Et teleobjektiv er et populært portrætter fordi man ikke vil være centimeter væk fra personens ansigt men med nogle emner har man brug for en længere linse. De fleste vilde dyr vil ikke sidde og vente mens du kommer tæt på kameraet og til de fleste sportsbegivenheder skal du fotografere fra …sidelinjen. I disse situationer er det ofte at foretrække at skyde håndholdte fordi det giver dig frihed til at flytte kameraet hurtigt for at følge hurtigtvoksende emner men da fokallængden stiger stiger også risikoen for kameratryk. Det er derfor endnu vigtigere end normalt at sikre sig at du bruger kameraet korrekt.

Makrofotografering

Makrofotografering kræver langt større præcision end andre genrer når det gælder fokusering og den mindste forskydning kan kaste et emne helt ud af fokus. Den reducerede feltdybde der stammer fra tæt arbejde (Se s.119) betyder også at mindre åbninger eranvendes normalt med lave ISO-indstillinger hvilket resulterer i en langsom lukkerhastighed. Ingen af disse ting er særlig befordrende for håndholdt fotografering men når du skyder mobile emner er fleksibilitet af et håndholdt kamera præcis hvad du har brug for.

En trefod er nyttig på de fleste fotograferingsområder, men det er endnu vigtigere for nær – og makroarbejde – i det mindste hvis du fotograferer et statisk emne. Grunden til dette er enkel: jo tættere du er på dit emne, jo mindre dybde feltet der er ved en given åbning. Det betyder, at du ofte vil have for at bruge små blændeindstillinger til at maksimere dybden af feltet i dine nærbilleder, og en lav ISO-indstilling for billedkvalitet. Denne kombination kan dog medføre en langsom lukkerhastighed, som øger risikoen for kameraomrystning. Svaret er naturligvis at sætte dit kamera fast på et stativ.