Med digital fotografering er der et par grundlæggende beslutninger, der skal træffes, før du tager et billede. Det første spørgsmål er hvilket filformat vil du bruge? Alle dSLRs og CSCs kompakt kamera modeller tilbyder et valg af to formater – JPEG og RAW – som kræver lidt forskellige tilgange. Som generel vejledning kræver rå filer mere arbejde (nogle gange meget mere) efter de er blevet overført til din computer, men de er også i stand til at levere lidt bedre billeder.

Se en dygtig bryllupsfotograf arbejde med Raw billeder

JPEG ‘ ER

Når dit kamera optager en JPEG-fil bearbejder det billederne så alle indstillinger du har lavet er “brændte” i filen. Dette betyder at farven kontrasten hvæsen og alt andet du kan justere eller ændre på dit kamera anvendes på billedet før informationen gemmes på dit hukommelseskort. Men en JPEG-filer komprimeret ved hjælp af et” tabsy ” system hvilket betyder at information kan gå permanent tabt når den er gemt: du skal passe på for at undgå dette.Dit kamera vil tilbyde en række JPEG-kvalitetstilvalg typisk fra grundlæggende til fint (se nedenfor). Jo højere JPEG-kvaliteten er jo højere er kvaliteten af dine billeder.

RAW

Tiltrækningen af at skyde rå er enkel: i modsætning til en JPEG-fil, bearbejder kameraet ikke dit billede. I stedet gør du dette på din computer ved brug af rå konvertering eller dit billedredigeringsprogram. Det betyder, at man kan ændre udseendet af et skud ganske radikalt uden at påvirke billedkvaliteten. Du kan ændre den hvide balance, kontrast og mætning eller ændre eksponeringen. Disse justeringer er kun indstillet når du gemmer den rå fil igen.

Familiefotografering bliver mere og mere populært

standard JPEG

En standard JPEG-kvalitetsindstilling betyder, at der anvendes et højt komprimeringsniveau for at reducere filstørrelsen mest muligt. Dette vil også reducere billedkvaliteten, så denne indstilling bedst undgås.

BILLEDKVALITETEN

Billedkvaliteten findes normalt i kameraets skydemenu, selvom den kun vil være tilgængelig når du sætter dit kamera til at optage JPEGs: når det er sat til rå, er billedet enten ikke komprimeret eller høj kvalitet “tabsfri” kompression
bruges. Som en meget simpel regel, sæt JPEG-billedkvaliteten til dens højeste indstilling og rør den ikke igen. Du kan reducere kvalitets – / filstørrelsen senere, hvis du har brug for det, men det er umuligt at genfinde detaljer, der er gået tabt med høj komprimering.

Se en professionel fotograf arbejde i Jylland

BILLEDSTØRRELSE

Ud over kvalitetsindstillinger vil dit kamera sandsynligvis også give dig mulighed for at ændre billedstørrelse – målt i billedstørrelse-målt i billedpunkter eller megapikser (MP). Medmindre du har meget god grund til at bruge en lille størrelsesindstilling er det bedst at skyde på den maksimale billedstørrelse der er tilgængelig: Du kan altid reducere størrelsen af dine billeder på din computer senere hvis du ønsker eller har brug for det men at udvide “små” shots er sikker på at forringe billedkvaliteten.

EKSPONERING

Eksponering er et af de mest grundlæggende aspekter af fotografering og du vil ofte høre fotografer tale om “lave en eksponering” eller “få den rigtige eksponering”. I det væsentlige er “eksponering” blot en proces hvor lys gennem kameraets linse kan belyse (“eksponere”) den digitale sensor og danne et billede. At få den optimale eksponering for dit fotografi afhænger af at afbalancere tre forskellige elementer.

De tre elementer der er afgørende for eksponeringen er blænde i linsen lukkeren i kameraet og følerens følsomhed over for lys (ISO). Teknisk set er der ikke noget som” rigtigt ” eksponering kun det du synes ser bedst ud men der er et tidspunkt hvor de fleste ville være enige om at et billede er alt for lyst eller mørkt. Fotografisk set når kameraets sensor ikke modtager nok lys og det resulterende billede er mørkt beskrives det som “undereksponeret”. Hvis for meget lys når sensoren og skaber et alt for lyst billede beskrives dette som”overeksponeret”. Målet med eksponering er simpelthen at finde et lykkeligt medium.

EV (eksponeringsværdi) er et enkelt tal der anvendesat beskrive de mange permutationer af blænde lukkehastighed og ISO der kan anvendes til at opnå en enkelt samlet eksponering (eller “lysstyrke”). Hver EV trin er lig med en one-stop-justering af lukkerhastighed blænde eller ISO og det er typisk brugt når vi taler om eksponeringskompensation og bracketing (se s. 80–83): +1EV betyder at øge eksponering af 1 stop med at bruge enten den blænde lukkertid ellerISO for eksempel.

lukkehastigheden og ISO

En” god ” eksponering omfatter afbalancering af åbningen lukkehastigheden og ISO. Herved bestemmes tre ting: hvor meget lys der passerer gennem linsen( blænde) længden af den tid lyset passerer gennem linsen (lukkehastighed) og hvor følsom over for lysføleren er (ISO). Disse indstillinger kan afvejes på mange måder for at frembringe en” korrekt ” eksponering med hensyn til lysstyrke men hver enkelt indstilling vil have en dyb indvirkning på billedet.

LUKKERTID

Alle kameraer har en lukker som kan være enten elektronisk og som tænder eller slukker sensorens lysaflæsningskapacitet eller en mekanisk enhed som fysisk åbner og lukker foran kameraets sensor for at tillade ind – eller sluk – lys.Lukkerhastighed er måske den letteste …eksponerings indstillingerne forstå.

ISO

ISO forstærkersignalere at sensorenmodtager effektivt fremstiller den er mere lysfølsom. Det er …lidt som at skrue op for lydenpå din radio. Men lige som dettekan øge baggrund “hvæsende” højISO-indstillinger kan resultere i” støjende ” billeder da ikke-billeddannende elementer forstærkes.

BLÆNDE

Åbningen er bogstavelig talt et hul (eller “iris”) ikameraets linse som tillader lys at passere tilsensor. Alle kameraer i dag-inklusive kompakt og mangemobiltelefoner-har en variabel åbning så du kan indstille størrelsen afhullet der nøjagtigt passer til de gældende lysforhold.

Lukkerhastighed og-bevægelse

Lukkehastigheden i kameraet afgør hvor længe din sensor udsættes for lys hvilket forklarer hvorfor den også kaldes “eksponeringstid”. Effekten på dit billede afhænger af om der er bevægelse i scenen: langsomme lukkerhastigheder vil resultere i at bevægelige personer bliver udvisket mens hurtige lukkerhastigheder kan effektivt “fastfryse” bevægelse. Hvis der ikke er nogen bevægelse i dit emne(f.eks. en bygning eller et stillestående liv) så vil alle lukkerhastigheder give et lige så statisk resultat.

Blænde og dybdeskarphed

Da det ikke er intuitivt er åbning det vanskeligste af de tre eksponeringsindstillinger at begribe. Det vil blive forklaret nærmere senere men det vigtigste er at åbningen påvirker det der kaldes “dybdeskarphed”. Kort sagt:er mængden af scenen der vil virke skarpi dit billede: jo større dybde feltet er jo flere elementer synes at være “i fokus”. Det er …et utrolig effektivt kreativt værktøj som kan bruges til at sløre dele af et billede til at isolere et emne eller direkte opmærksomhed eller til at gøre alting lige så skarpt.

ISO og støj

Ved sin mest grundlæggende funktion kontrollerer ISO-indstillingen hvor følsom din sensor er over for lys: lave ISO-indstillinger indikerer lav følsomhed mens høje ISO-indstillinger svarer til høj følsomhed. På de fleste kameraerISO-området starter ved 100 (selvom nogle starter ved 200) og stiger til ISO 3200 eller højere (Se højre). Men efterhånden som følsomheden stiger stiger også” støj ” i billedet. Dette er faktisk “interferens” som ses i et billede enten som farvede speckles (kendt som “chroma” – støj) eller en underliggende kornet struktur (kendt som “luminositet” – støj).

KREATIV KONTROL

Mens kameraets Auto-og scenemåder vil sætte dig i stand til at “pege og skyde” og få et godt nok billede det meste af tiden begrænser det faktum at de lader de fleste beslutninger være op til kameraet din kreativitet. Men du behøver ikke hoppe lige ind og begynde at tage fuld manuel kontrol.slet ikke. Til at begynde med skal du bare skifte til programtilstand og udnytte det ekstra kontrolniveau det giver dig. Med denne enkle justering Vil du få mest muligt ud af kameraets værktøjer så du kan realisere dit fotografiske potentiale.

HVORFOR BRUGE BLÆNDE PRIORITETSTILSTAND?

Når du skifter kamera til blænde prioritet fortæller du det at du vil beslutte hvilken åbning der bruges til at tage dit billede: kameraet vil så automatisk indstille lukkeren, så du opnår den korrekte eksponering generelt. Mere end dette, når du vælger åbningen, du beslutter hvilken dybde af felt du vil have i dit skud, som er en af de vigtigste kreative beslutninger, man kan træffe, når man tager et billede.

Hvilke effekter kan jeg opnå?

Hovedårsagen til at styre åbningen er fordi den tillader dig at bestemme feltets dybde. Det er mængden af scenen foran og bag det egentlige fokuspunkt, der ser skarp ud. I dit endelige billede. Brug af en lille åbning øger feltdybden, så mere af din scene virker skarp, men det resulterer ofte i længere lukkerhastigheder (eller højere ISO-indstillinger), hvilket kan betyde, at du bliver nødt til at bruge en stativ. Bredere åbningsindstillinger reducerer feltets dybde og hjælper med at sikre hurtige lukkerhastigheder, men du skal huske på, at det bliver endnu vigtigere at vælge, hvor du skal fokusere
end sædvanligt.

Brug en lav dybdeskarphed ved portrætter

At bruge en bred åbning er en klassisk portrætteknik der med garanti vil give dit billede størst mulig virkning. Grunden til at den virker så godt er at den kan bruges til at fokusere seerens opmærksomhed på dit emne (og væk fra forstyrrelser). Denteknikken kan fungere særlig godt med en linse til telefoto ikke kun fordi den giver dig en behagelig arbejdsafstand men også fordi du ved at springe i vil reducere dybden af feltet Yderligere.

ISOLERING AF ET EMNE FRA BAGGRUNDEN

Når du fotograferer personer, der er tæt på kameraet, falder feltdybden i alle åbningsindstillinger, så selv om du bruger en lille åbning på f / 16 eller f / 22, er det muligt, at feltdybden dækker lidt mere end en tomme eller to med nærtstående personer (eller endnu mindre med ekstreme nærbilleder). Det er dog stadig nyttigt at sætte en bred åbning, da det afgør, hvor meget (eller hvor lidt) af emnet der forekommer skarpt på dit endelige billede. Her sikrer en bred åbning på f / 2.8, at emnet virkelig skiller sig ud på en potentielt distraherende baggrund.