Dit valg af kamera handler sandsynligvis om to ting: den type fotografering du vil lave og dit budget. Kameraet er ikke nødvendigvis slutningen på dine indkøb. Der er en masse tilbehør til rådighed som har til formål at forbedre din fotografering på en eller anden måde men objektiver stativer og blinker er designet til at udvide dit kamera ‘ s muligheder og er ofte betragtes som en “must-have” produkter.

BatterierDagens kamerabatterier er langvarige og pålidelige. Men som alle batterier vil de til sidst løbe tør og skulle genoplades. Batterier holder heller ikke evigt så på et tidspunkt får du brug for en erstatning. For at sikre at du aldrig bliver fanget er det en god ide at købe et ekstra batteri til at begynde med.

idiotsikkert kamera

Uanset om du vil have et kamera der er let idiotsikkert og kræver minimale input eller et der tillader dig at tage fuld kreativ kontrol vil dette kapitel hjælpe dig med at vælge det ideelle kamera til dig. Panelet nedenfor giver et kortoversigt over de tilgængelige valgmuligheder og opregner fordele og ulemper ved hver kameratype. Hvis du mener det alvorligt med fotografering så er et kamera med udskiftelige linser helt sikkert den mest alsidige mulighed.

dSLReller CSC

Hvis du vælger at investere i en dSLReller CSC så er der en bred vifteaf linser flash-enheder og andet tilbehør som kan hjælpe dem med at tagedit fotografi til et andet niveau. Og uanset hvilken type kamera du vælger er et kamera og et hukommelseskort vigtige statister. Dette kapitel vil vise dig hvad der er til rådighed så du kan beslutte hvad du har brug for.

Vi arbejder meget med portrætfotografering

Spejlreflekskamera

Spejlreflekskamera (SLR) kameraer har været kamera på valg for professionelle og entusiastiske fotografer siden 1970’erne men den faktiske SLR design daterer sig tilbage til slutningen af 1940’erne. Grunden til deres popularitet (og navn) er nede for visning af system som bruger en pentaprisme (en fem-sidet glas prisme) for at rotere billedet kommer gennem objektivet så det kan ses gennem en øjenvidne. Dette” gennem-linsen ” (eller TTL) synssystem betyder, at fotografen får et nøjagtigt billede af, hvad kameraet ser, og hvad det vil optage, så det bliver let at ramme et billede. Selv om de fleste SLRs oprindeligt var beregnet til filmbrug, er de nu digitale, dvs. “digital SLR” eller dSLR.

Forsiden på en dSLR er kameraets “forretnings ende”. Linsen dominerer og bortset fra linsens frigivelsesknap som gør det muligt at fjerne og udskifte lygteglasset dækker fronterne af professionelle (Pro-spec-modeller) modeller som f.eks. Canon (modsat) har kun få kontroller. Men nogle modeller, såsom dette hobbyistniveau Nikon, har en autofokus-knap på forsiden.

foto

Kameraets størrelse kan variere

Uanset hvilke kameraer du kigger på deler de fleste dSLRs et lignende design. Kameraets størrelse kan variere en smule og de kontroller der er til rådighed vil være lidt forskellige (og muligvis forskellige steder) men langt de fleste kameraer vil haveen drejetilstand øverst en LCD-skærm der dominerer bagsiden en Søger” pukkel ” over det og selvfølgelig en udskiftelig linse foran.

SKÆRMINDSTILLINGER

Hvis dit dSLR-kamera har mulighed for at optage video vil det også tilbyde direkte visning som tillader dig at se og indramme dine billeder med den bageste LCD-skærm i stedet for skærmen. Dette kan være en meget nyttig egenskab især hvis dit kamera har en skærm der folder sig ud og kan roteres da det vil hjælpe dig med at skyde fra mindre konventionelle vinkler. Til gengæld kan dette hjælpe dig med at skabe mere dramatiske billeder.

Hvis forsiden af et dSLR-kamera er relativt tyndt befolket er det næsten sikkert at bagsiden er fyldt med knapper kontakter og kontrolhjul. Selv om dette kan virke skræmmende i starten alle producenter overvejer nøje hvilke kontroller der skal sættes på ydersiden af kameraet (og hvor) for øjeblikkelig adgang og hvilke der skal holdes skjult i menusystemet.

På det nedre felt Nikon (modsat) er knapperne på bagsiden logisk opdelt mellem dem der vedrører funktioner der kræver LCD-skærmen og dem der primært vil blive brugt under skyderiet.Afspilnings-og menuknapperne plus afspilnings-forstørrelsesstyring er til venstre for eksempel mens eksponering og fokus-lås Skydeinfo og levende Visningsknapper er til højre.

Når man ser på toppen af et kamera ved siden af en mere grundlæggende model bliver nøgleforskelle mere synlige. F. eks. har pro-spec kameraer normalt ikke et pop-op-blink og eksponeringstilstanden har tendens til at være signifikantanderledes: lavere-spec kameraer vil normalt have et udvalg af Scenetilstande at vælge fra ud over prospect-tilvalg. Den topmonterede LCD viser kameraets indstillinger. Dette er nyttigt hvis kameraet er monteret på et stativ.

GENNEM SØGEREN

På dSLRs samt de fleste bridge kameraer og nogle CSCs er søger dit “vindue på verden”. Det er der du vil fotografere og indramme dine billeder. Det er også der du ser information om kameraindstillingerne. Blænde lukkerhastighed og ISO vil alle blive vist og du vil også kunne

SØGEREN

Gennem en typisk søger billede-området vil være forholdsvis klart: bortset fra Autofokus-punkter som er normalt belagt vil der være nogle andre elementer til at distrahere digfor at se hvilke fokuspunkter der anvendes. De fleste kameraer viser også yderligere information her. Illustrationerne nedenfor bruger Canon og Nikon dSLRs som repræsentative eksempler så du kan se at de adskiller sig fra dit eget kamera. Uanset hvad bør du se på disse to sider sammen med din kameramanual.fra at ramme dit skud. I stedet vil alle de oplysninger du har brug for vise sig under billedet så du hurtigt kan tjekke dine indstillinger før du skyder.

Tidligere blev et kameras bageste LCD-skærm kun brugt til at gennemgå billeder og få adgang til og se de forskellige menuindstillinger. Skærme i dag er langt mere sofistikerede ikke blot med hensyn til deres specifikationer (store størrelser og høje beslutninger er nu standard) men også med hensyn til de oplysninger de sender.

LCD-SKÆRME

Mængden af data der vises på den bageste LCD-skærm varierer mellem kameramærke og model. Visse kameramodeller tillader dig at indstille informationsniveauet afhængig af

CANON

Nogle kameraer tillader dig endda at gøre den bageste LCD-skærm “levende” så du kan se en række forskellige indstillinger men også kontrollere dem og foretage ændringer via LCD-skærmen. Igen vises Canon og Nikon kameraer som eksempler nedenfor så se på dit eget kameras LCD-skærm for at få at vide hvor tingene er.efter behov lige fra enkle skærme der viser det vigtigste (eksponering, hvid balance osv.) til skærme der er pakket med information.

ANDRE KAMERATYPER

Kompaktkameraer eller CSC ‘ erden seneste udvikling inden for kamerateknologi og i skrivende stund den hurtigst voksende med hensyn til popularitet og salg. Årsagen til dette er let at forstå: et CSC er typisk meget mindre og lettere end

SYSTEMKAMERA

Der findes i øjeblikket generelt to typer af CSC på markedet: dem der ligner kompaktkameraer (top) og dem der tager deres styringsledning fra dSLRs komplet med aftagelige en dSLR men den er forsynet med udskiftelige linser og en sensorstørrelse der normalt forbindes med dSLR-kameraer. Men det er ikke det eneste alternativ og for nogle fotografer.en high-end compact eller et brokamera er en perfekt samlet løsning.linser og øjensynspunkter (nedenfor). Hvilken type er bedst for dig afhænger af din fotografering: kompakt design har tendens til at favorisere gå-hvor som helst spontanitet.

FORSKELLE SØGERE

n af de vigtigste forskelle mellem et CSC og dSLR-kamera er finderen: et CSC bruger en elektronisk søger (EVF) i stedet for en optisk søger. Nogle CSCs har indbygget en EVF (i en dSLR-stil) mens andre har EVF som en valgfri ekstraudgave der glider ind i den tilhørende sko. Nogle fjerner helt en øjensynsmand og bruger blot LCD-skærmen til at ramme.

HOLD FAST PÅ DIT KAMERA

Forestil dig dette scenarie: du har brugt hundredvis (måske tusindvis) af kroner på udstyr, du har sørget for, at du har fået alt lige højre i form af eksponering indstilling, hvid balance, fokusering og indramning; og du har udløses lukkeren på den præcise once-in-a-lifetime øjeblik, du ønsker at optage, og efter alt det, dit billede er sløret. Det er meget skuffende og frustrerende, men kamera shake-movement. af kameraet på opsamlingsstedet er den største gerningsmand bag slørede billeder. Men man behøver ikke noget specialudstyr for at løse problemet. i de fleste tilfælde skal man bare sikre sig, at kameraet er korrekt.

KAMERAGREB

For at holde kameraet så stabilt som muligt (uden brug af stativ) holdes det i højre hånd med pegefingeren tæt på lukkeknappen og fingrene omkring kameraets greb. Din venstre hånd burde understøtte linsen mens du også kan styre forstørrelses-og fokusringene. Hold albuerne skjult i siderne for at få mere stabilitet. Billederne på det yderste højre viser nogle af de mest almindelige fejl.

FORBLIV STABIL

Ud over at sikre at du holder kameraet korrekt er det lige så vigtigt at indtage den mest passende holdning til din skydestilling. I alle tilfælde anvendes samme grundlæggende greb til kontrol og stabilitet

STÅENDE

Det er sandsynligt at du for det meste skyder fra en oprejst position. Selvom det er den mest komfortable naturlige stilling skal du stadig sikre dig at du står fast. HUSK! Rejs dig op med fødderne mellem skulderen og bredden. Du skal ikke vride din krop sidelæns.

SUPPLERENDE UDSTYR

Et dSLR-kamera eller CSC er et udskifteligt linsekamera så det siger Måske sig selv at du har evnen til at skifte linser – du har måske endda købt kameraet med mere end en linse til at begynde med. Linser vil blive dækket i meget større detaljer senere i bogen men dette er ikke det eneste køb du erLINSERSelv om de fleste linser har visse ting til fælles (f.eks. en focus ring og bajonet mount) har de ikke alle de samme træk. En forstørrelsesblokering findes f. eks. normalt kun på tunge vidtfavnende forstadier og

Idet er sandsynligt at du vil lave en jagt på store billeder. Ud over dit kamera og linser er der en hel masse ekstra tilbehør der kan forbedre dine billeder lige fra en stativ til at holde kameraet stille til glimt og filtre til at udvide dit kreative repertoire.er konstrueret til at forhindre forstørrelsen i at strække sig af sig selv på grund af vægten af det glas der anvendes i konstruktionen. Visse linser har også en billedestabilisering teknologi til at forebygge kameraomrystning.

Billedestabilisering

Billedestabilisering hjælper dig med at undgå slørede billeder forårsaget af kameraomrystning men disse systemer har deres grænser. De vil bestemt ikke hjælpe hvis du vil lave meget lange eksponeringer der varer et halvt sekund eller længere.

Bortset fra deres trebenede design varierer alle tredoblinger en smule. En af de vigtigste forskelle er at de fleste tripod ‘ er er fremstillet af aluminium men nogle af de dyrere modeller er fremstillet af lette kulfibre hvilket er en bonus hvis de har til hensigt at bære en i lang tid.

Der er ingen vej udenom det faktum at en trefod gør det meget langsommere at tage et skud end at bruge dit kamera håndholdt. Men det giver dig også tid til at vurdere din scene og dine kameraindstillinger og virkelig tænke på hvordan du vil få det bedst mulige billede.

Flash

Alle dSLR-kameraer og de fleste CSCs har en flashsko øverst som tillader dig at sætte en flash på. Hvis dit kamera har en indbygget pop-op flash kan du undre dig over hvorfor du vil vedhæfte et hotshoe flash men faktisk åbner det en masse kreative muligheder. Den er stærkere har større alsidighed og vigtigst af alt kan den også bruges væk fra kameraet. Flash vil blive udforsket mere detaljeret i kapitel 6 (Se side 150–63) Men her vil du finde en hurtig rundvisning af de muligheder du sandsynligvis vil støde på. Når du vælger Flash anbefales en model der er fuldt dedikeret til dit kamera da det vil automatisere eksponeringsprocessen. Et vippehoved er også nyttigt da det vil sætte dig i stand til at bruge “bounce flash” mens mere kraftfulde flash-enheder generelt vil give den største alsidighed når det drejer sig om belysning af en enkelt figur eller en gruppe mennesker.

Andet tilbehør

Kameraet er sammen med linse flash og tripod rygraden i de fleste “generelle formål” fotosæt. Men ud over de fire nøgleposter er der Andet tilbehør der kan hjælpe på en eller anden måde når du er ude. Disse rækker fra sække eller kasseri hvilke man opbevarer og bærer sit udstyr til hukommelseskort (de fleste dSLRs og CSCs kommer ikke med et hukommelseskort til at begynde med) og reservebatterier.

HUKOMMELSESKORT

Der er flere slags hukommelseskort i brug men dit kamera vil kun tage en af dem så køb den rigtige. Kapaciteten af alle hukommelseskort måles i “gigabytes” (GB): hvis du har til hensigt at optage video såvel som stillbilleder anbefales et højkapacitetskort (16GB+).

Batterier

Dagens kamerabatterier er langvarige og pålidelige. Men som alle batterier vil de til sidst løbe tør og skulle genoplades. Batterier holder heller ikke evigt så på et tidspunkt får du brug for en erstatning. For at sikre at du aldrig bliver fanget er det en god ide at købe et ekstra batteri til at begynde med.